Aktualizace 15.12.2017, na základě rozhodnutí ústavního soudu
Povinnost evidovat tržby se od 1. března 2018 nebude vztahovat na platby kartou, a to jak prostřednictvím platebních terminálů, tak online platby přes internet. Poplatníci, na něž se tato povinnost doposud vztahuje, mohou případně i po 1. březnu 2018 evidovat platby kartou dobrovolně.
Evidence tržeb spočívá v oznámení tržby v době přijetí tržby od zákazníka, zasláním datové zprávy o této evidované tržbě správci daně. To je možné realizovat buď na straně e-shopu, v účetním / pokladním systému prodejce, nebo se může na konkrétní tržbu z e-shopu vztahovat výjimka, kdy je evidence nepovinná.
Platby hotově nebo kartou na odběrném místě
K evidenci by v tomto případě mělo dojít v okamžiku předání hotovosti prodejci nebo v okamžiku zaplacení kartou. Prodejce zaeviduje platbu (v tomto případě pravděpodobně účetním nebo pokladním systémem) a následně předá zákazníkovi účtenku s povinnými kódy FIK a BKP.
Bankovní převod
Platby bankovním převodem mají výjimku, evidence je tedy v tomto případě nepovinná. Pozor, pokud je platba bankovním převodem realizována prostřednictvím platební brány (např. GoPay), podléhá evidenci tržeb.
Platba dobírkou (hotově nebo kartou přepravci)
Jedná se o další výjimku, ovšem za předpokladu, že přepravce předává přijaté peníze od zákazníka prodejci bankovním převodem.
Platba on-line
Okamžik přijetí tržby je zde v podstatě ihned po dokončení objednávky na e-shopu, kdy zákazník na stránce platební brány zvolí způsob platby a platba proběhne prostřednictvím platební brány banky nebo systémem třetí strany (GoPay, PayU, PayPal atd.).
V tomto případě tedy eshop musí umět tržby odesílat do portálu správce daně. Formu účtenky zákon o EET nestanoví, lze ji tedy vystavit i elektronicky a zaslat mailem. Na vystavení účtenky v elektronické podobě se e-shopař musí se zákazníkem dohodnout. Proto je vhodné, aby byl souhlas zákazníka s vystavením a zasláním účtenky elektronickou formou zahrnut do obchodních podmínek e-shopu.
Další informace:
- V případě platby v cizí měně probíhá evidence v českých korunách
- Dle zákona je poplatník povinen umístit na internetové stránky, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby informační oznámení. Na eshop tedy musíte umístit text v zákonem předepsaném znění:
„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“
Text je nutné umístit na libovolném místě dostatečně viditelném pro každého návštěvníka webových stránek.